Obnovená dedina
Po skončení bojov medzi povstalcami a habsburským cisárskym vojskom v roku 1711 nastalo v Uhorsku obdobie stabilizácie pomerov. Pozostatkom pohnutých udalostí zostalo aj množstvo opustených dedín. Na základe daňových súpisov z rokov 1715 a 1720 vieme, že začiatkom 18. storočia zostal neosídlený aj Sejkov.
Obec zostala opustená ešte aj v niekoľkých ďalších rokoch. Vôbec sa nespomína vo dvoch rukopisoch, ktoré pochádzajú z prvej tretiny 18. storočia. Starší rukopis pochádza od šľachtica a pavlovského rodáka Adama Horvátha a mladší od významného polyhistora slovenského pôvodu Mateja Bela. Ani v súpise užských dedín z polovice 18. storočia sa Sejkov nespomína. Na základe ďalších historických prameňov môžeme konštatovať, že k znovuosídleniu dediny dochádza začiatkom druhej polovice 18. storočia, kedy sa vrátilo slovenské obyvateľstvo.
Tereziánska urbárska regulácia
Zložitý proces urbárskej regulácie, ktorý mal na podnet panovníčky Márie Terézie vyústiť do spísania povinností poddaných voči zemepánovi, prebiehal v Užskej župe v rokoch 1771 – 1774. Žiaľ samostatné sejkovské písomné materiály súvisiace s urbárskou reguláciou sa nám nezachovali. Samozrejme, po opätovnom osídlení dediny sa miestnych poddaných týkali povinností zakotvené v celokrajinskom urbári. Poddaný, ktorý držal celú usadlosť, bol povinný odpracovať svojmu zemepánovi ročne 52 dní so záprahom alebo 104 dní ručnej roboty. Poddaní so zlomkovými usadlosťami museli robotovať pomerne k držaným usadlostiam t.j. držiteľ polovičnej usadlosti robotoval 26 dní so záprahom alebo 52 dní ručne, štvrtinovej odrábal 13 dní so záprahom alebo 26 dní ručne atď. Želiari museli odpracovať ročne 18 dní, podželiari 12 dní ručne. Urbár presne stanovoval aj naturálne a peňažné povinnosti, ktoré mal každý zapísané v urbárskej tabele pri svojom mene.
V roku 1785 panovník Jozef II. zrušil v Uhorsku nevoľníctvo, čím odstránil bezprávne postavenie poddaných a obnovil ich osobné slobody. Poddaní sa už mohli slobodne sťahovať, zemepán ich nesmel z pôdy vyhnať, ani usadzovať v iných oblastiach, slobodne si mohli zakladať rodiny, vykonávať pracovné činnosti, dávať deti do škôl či disponovať vlastným majetkom. K vrchnosti tak boli viazaní už len ekonomicky – prostredníctvom prenájmu pôdy. Všetky základné povinnosti poddaných vymedzoval urbár – ak chcel zemepán niečo naviac, bol povinný s poddanými uzavrieť zmluvu a za prácu im musel riadne zaplatiť. Urbárom sa sejkovskí poddaní museli riadiť až do polovice 19. storočia.
„Sčítanie duší“
Za určitý súpis poddanského obyvateľstva možno považovať materiál z čias urbárskej regulácie. Presnejšie údaje o stave obyvateľov však pochádzajú až z obdobia tzv. jozefínskeho sčítania (to prebehlo v rokoch 1784 – 1787).
Do dnešných dní sa nám zachoval aj tzv. regnikolárny súpis – jedinečná písomná štatistika z roku 1828. Zápisy hovoria o tom, že v Sejkove („Szekó“) bolo v tom čase 366 obyvateľov v 35 domoch (v tom istom roku v Krčave žilo 346 obyvateľov v 47 domoch). V súpise sú uvedené priezviská „hláv“ poddanských rodín – G. Szinkanyin, Andrej Juhász, Pavol Misyánszki, Vasiľ Kirila, Andrej Huszár, Vasiľ Román, Ján Selepka, Ivan Petrás, Ján Balkó, Ján Papinczák, Pavol Stefán, Andrej Modrák, Ján Csukalyszki, Štefan Valyo, Michal Voch, Michal Valykovicz, Ján Matyovszki, Šimon Baricsik, Ján Volosin, M. Delyacsák, Ján Maszkaly, Ján Ohrazsanszki a dvaja židovskí nájomcovia. V súpise máme uvedených predstaviteľov obce – richtára Michala Vocha a šiestich prísažných Vasiľa Kirila, Jána Csukalyszka, Andreja Huszára, Jána Maszkálya, Jána Ohrazsanszkého a Jána Volosina.
Národnostné a náboženské zloženie sa zaznamenávalo až od prvého moderného sčítania obyvateľstva z roku 1869. Neskôr nasledovali ďalšie sčítania.
Výsledky sčítania obyvateľstva a domovzo Sejkova[8] |
||
Rok |
Počet obyvateľov |
PočetDomov |
1869 |
388 |
|
1880 |
318 |
49 |
1890 |
363 |
68 |
1900 |
372 |
75 |
1910 |
430 |
91 |
Reč máp
Sejkov i okolie sú podrobne zachytené na mapách prvého vojenského mapovania (tzv. jozefínske mapovanie) zo 80. rokov 18. storočia. Mapy sú spracované v mierke 1:28 800. Vzdialenosť v nich je udávaná v krokoch alebo hodinách (v tej dobe sa počítalo, že za jednu hodinu prejde človek vzdialenosť približne 3,8 kilometra). Navyše lokalita je na mape zachytená pod názvom „Zaiku haüser“. V tom čase to bola vlastne osada s niekoľkými domami, zakreslená neďaleko dediny Krčava. Na mape z druhého vojenského mapovania v roku 1826 je dobre vidieť ako sa lokalita za niekoľko desiatok rokov rozrástla do obnovenej dediny. Pri dedine Sejkov („Sejkova“, „Szejkó“) vojenskí kartografi zakreslili potok Orechová a samotu Bukanecz. V blízkosti dediny sa nachádzal lesný porast pod názvom „Klucs Wald“.
Podrobná katastrálna mapa Sejkova sa zachovala z roku 1864. Jednotlivé chotárne názvy sú tu zapísané latinkou („Berezinszki Jarok na Mihalovej dolinye“ – potok, „Dlúhý láz, Dolišče, Ibrányi láz, Karcsava potok, Nyirjes, Orehova potok, Repjanki, Sztocsok, Tanya, Topolina, Vinicska“).
Obecný erb
S podrobným katastrálnym mapovaním súvisí aj najstarší známy obecný erb. Na dvoch písomnostiach z roku 1864 súvisiacich s mapovaním sa nachádza sejkovská obecná pečať. Erbové pečatidlo obce z 19. storočia ukazuje, že pre obyvateľov obce mal veľký význam Orechovský potok. Na pečatidle vidno vodný tok s plávajúcim veľkým sumcom. Kruhopis pečatidla znie: SZEKO HELY(ség) PEC(sétje). Z tohto starého erbu vychádzali aj autori súčasného obecného erbu.
Náboženské pomery od polovice 18. storočia
Po obnove dediny v druhej polovici 18. storočia došlo aj k obnove tunajšieho náboženského života. V dedine popri sebe žili protestanti (kalvíni a ojedinelí luteráni), rímskokatolíci, veriaci východného obradu a neskôr i židovskí veriaci.
Jenkovská rímskokatolícka farnosť
V roku 1789 zriadil jágerský biskup v Jenkovciach kaplánstvo. V roku 1804 pápež z časti jágerského biskupstva vyčlenil nové Satmárske biskupstvo (jeho sídlo bolo v meste Satmár – dnes Satu Mare, Rumunsko). Šesť rokov po vzniku tohto biskupstva satmársky biskup Peter Klobusiczký povýšil Jenkovce na samostatnú farnosť. K filiálkam novozriadenej farnosti patrili obce Bežovce, Krčava, Kristy, Lekárovce (za Uhom), Nižné Nemecké, Pinkovce, Sejkov, Svätuš, Tašuľa, Vyšné Nemecké a Záhor. Keďže farnosť bola pomerne rozsiahla, pri jenkovskom farskom úrade biskupstvo neskôr zriadilo kaplánsku stanicu. Prvým známym kaplánom bol rehoľník Tomáš Davcsík. Zo zápisu kanonickej vizitácie z roku 1832 vieme, že jenkovský farský drevený kostol, postavený v rokoch 1793 až 1794, bol v zlom stave. Z tohto dôvodu biskup nariadil postaviť nový kostol i novú faru. Pozemok v strede dediny na tento účel darovala Juliana Banovicsová, rodená Pribíková – patrón kostola však výstavbu povolil až neskôr. V roku 1809 Pavol Arvay, farár v obci vyšné Domanice, inicioval výstavbu dvoch menších kaplniek v Jenkovciach – prvá bola zasvätená sv. Jánovi Nepomuckému a druhá sv. Vendelínovi. V rokoch 1852 – 1855 bol vo farskej obci postavený nový murovaný klasicistický kostol, zasvätený svätému Štefanovi – uhorskému kráľovi. Posviacka hrubej stavby sa konala dňa 20. augusta 1853 astavebné práce pokračovali ďalej. V roku 1871 dostavali vežu, opravy i úpravy kostola boli realizované aj v nasledujúcom období (v rokoch 1886 a 1893). V roku 1868 dal patrón postaviť novú farskú budovu a pre potreby farnosti vyčlenil rozsiahle pozemky. Až do výstavby vlastného filiálneho kostola sejkovskí rímskokatolíci navštevovali tento farský kostol. V roku 1914, resp. v roku 1915 jenkovský rímskokatolícky úrad spravoval aj miestnu ľudovú školu a ružencovú spoločnosť.
Zoznam duchovných v rímskokatolíckej farnosti Jenkovce |
|
Páter Cyprián Kubička, OFM |
Kaplán a potom administrátor v rokoch1804 – 1835 |
Štefan Varga |
1835 – ? |
Samuel Sepessy |
? – ? |
Jozef Spiegel |
? – 1851 (zomrel 6. mája 1851) |
Karol Gondolovič |
1851 – 1880 (zomrel 21. septembra 1880) |
Jozef Benkö |
1880 – 1900 (dekan a užský archidiakon) |
Pavol Horatius |
14. decembra 1900 – 1914 |
František Svoboda |
Od roku 1914 |
Vo filiálnej obci Sejkov ku starým rímskokatolíckym rodinám patrili Dulayovci, Mislanszkovci, Huszarovci, Kátsovci, Roskovci, Valkótskovci, Baskóvszkovci, Grusovszkovci, Papinszákovci. V roku 1832 na základe kanonickej vizitácie satmárskeho biskupa vieme, že v Sejkove bývalo 116 rímskokatolíkov (91 schopných, to znamená po prvom svätom prijímaní a 25 neschopných spovede), 173 gréckokatolíkov, dvaja kalvíni, traja luteráni a 14 židia. V rokoch 1894 – 1897 si sejkovskí rímskokatolíci vybudovali vlastný kostol zasvätený Najsvätejšiemu Srdcu Ježišovmu. Materiálnu a finančnú podporu im pri výstavbe tohto objektu poskytli satmársky biskup Július Meszlényi a rodina grófa Viliama Stáraia (Sztáray). Oltárna maľba Božského Srdca bola darom spomínaného biskupa, ktorý v roku 1898 kostol aj konsekroval. Celkový počet sejkovských rímskokatolíkov vykazoval stabilnú úroveň, príliš neklesal ani nestúpal.
Gréckokatolícka farnosť vo Vyšnom Nemeckom
V polovici 18. storočia navštívil uniatske (gréckokatolícke) farnosti v Užskej stolici mukačevský biskup Michal Manuel Olšavský. V tom čase vo Vyšnom Nemeckom (farská obec) stál drevený Chrám sv. archanjela Michala so šindľovou drevenou strechou. Farárom tu bol Vasiľ Zacharias. Vo filiálkach sa nenachádzal žiadny chrám. Vo farskej obci bývalo len 9 sedliackych a 4 želiarske gréckokatolícke rodiny. Miestny farár vizitujúcemu biskupovi spomenul i to, že veriaci vo farnosti nesvätili nedeľu, ale sobotu.
Až do oficiálneho vzniku Mukačevského biskupstva v roku 1771 uniati (gréckokatolíci) patrili pod právomoc jágerského biskupa. Po vzniku spomenutej diecézy dochádza k utváraniu organizačnej štruktúry uniatskej (gréckokatolíckej) cirkvi, čoho dôkazom sú cenné údaje, zachytené v eparchiálnych záznamoch a neskôr v schematizmoch. Ku gréckokatolíckej farnosti vo Vyšnom Nemeckom patrili filiálky Krčava, Nižné Nemecké, Sejkov, Jenkovce.
Zoznam duchovných gréckokatolíckej farnosti vo Vyšnom Nemeckom |
|
Juraj Demjánovics |
Doložený v roku 1792, 1806 |
Ján Chnatizsak |
1821 – 1833 |
Kecskés Andrej |
1832 – 1835 |
Mikuláš Danilovics |
1835 – 1837 |
Antonius Kaminszky |
1837 – 1841 |
Basilius Bubrjak |
Doložený v roku 1856, 1859 |
Štefan Dzubay |
Doložený v roku 1861, 1864, 1868, 1870 |
Emil Artimovics |
Doložený v roku 1886, 1888 |
Anton Pajkossy |
Doložený v roku 1899 |
Vo filiálnej obci Sejkov v roku 1792 žilo 69, v roku 1798 – 132 a v roku 1806 – 170 gréckokatolíkov. V roku 1792 Sejkovčania uvedenej konfesie prislúchali ku gréckokatolíckej farnosti Vyšné Nemecké, Sobraneckému dekanátu a Užskému archidiakonátu. Z údajov eparchie k danému roku sa dozvedáme, že miestni gréckokatolíci odvádzali pre farské potreby osem nemeckých, respektíve rýnskych zlatých a 43 grajciarov. Podrobnejšie informácie poskytujú súhrne údaje z roku 1806. Sejkov obývalo aj šestnásť sedliackych gréckokatolíckych rodín, päť obdobných želiarskych a šesť podželiarskych rodín. Spolu 132 veriacich bolo schopných a 38 neschopných spovede. Do roku 1805 farár zosobášil dvadsaťtri sejkovských uniatských manželstiev a v tom istom roku jeden pár. Štyria veriaci východného rítu si zobrali rímskokatolíčku, respektíve rímskokatolíka. V uvedenom roku prišli na svet desiati gréckokatolíci a štrnásti svet opustili.
Ku sejkovským gréckokatolíckym rodinám patrili Bobikovci, Szinkaninovci, Ohradzanszkovci, Mitróvci, Zahortsakovci, Hriczakovci, Besovskovci, Mocsaranszkovci. Gréckokatolíci pôvodne patrili medzi menej majetných. Ale už na konci 18. storočia sa časti z nich podarilo v sociálnej hierarchii vystúpiť vyššie a zaradiť sa do vrstvy bohatých dedinských gazdov. Gréckokatolíci tvorili v dedine najpočetnejšiu náboženskú komunitu. Svoj vlastný filiálny chrám, zasvätený svätému Jurajovi, si však vybudovali až v roku 1908. Tento chrám je jedinou tunajšou nehnuteľnou kultúrnou pamiatkou zapísanou v Ústrednom zozname pamiatkového fondu Slovenskej republiky.
V roku 1877 v Sejkove bývalo okrem 114 rímskokatolíkov a 171 gréckokatolíkov aj 13 reformovaných a 20 židov.
Málopočetní sejkovskí reformovaní kresťania (kalvíni) patrili pod farský úrad v Jenkovciach.
Začiatkom 19. storočia sa do obce prisťahovali aj vyššie spomínaní obyvatelia židovského vierovyznania, ktorí patrili do bežovkej židovskej náboženskej obce.
Počet veriacich jednotlivých konfesií na základe sčítania z roku 1900 |
|
Gréckokatolíci |
244 |
Rímskokatolíci |
111 |
Reformovaní kresťania(kalvíni) |
3 |
Židia |
14 |